Tuesday, January 19, 2010

Perjumpaan ke 2 PIBG Hidayah Lokaliti Pulai 1


Alhamdulillah, pertemuan ke dua di Masjid Tmn Sri Pulai Perdana sebagaimana dirancang berjalan pada 19 Jan 2010 dengan kehadiran beberapa orang ibu, bapa dan anak-anak. Beberapa perkara dibincangkan antara lain ialah menekankan penglibatan ibu bapa di dalam pendidikan anak-anak. Majlis menginsafi pengorbanan dan kegigihan yang diserlahkan oleh para murabbi Hidayah. Kejayaan dan kecemerlangan yang telah dicapai pelajar-pelajar Hidayah diakui juga oleh pakar motivasi nasional Dr Syukri yang menyanjung peranan yang telah dimainkan oleh para ustaz dan ustazah SRI & SMI Hidayah.
Ibu Bapa jika dapat berperanan meneruskan peranan sebagai murabi di rumah dan ketika cuti sekolah, Insya Allah anak-anak Hidayah akan lebih cemerlang. Keupayaan dan tuntutan ummah untuk melahirkan para pemimpin ummah masa hadapan sangat-sangat diharap-harapkan. Anak-anak Hidayah Insya Allah akan berupaya menjadi Pencetus, Penggerak dan Perobah di dalam masyarakat seandainya pengeblingan yang maksima dapat dilakukan bersama di antara para murabbi Hidayah dan Ibu bapa anak-anak. Inilah antara peranan dan fungsi yang boleh dimainkan oleh PIBGHidayahLokaliti yang cuba dihidup dan digerrrrrakkan.

Menginsapi peluang penting yang boleh dilahirkan oleh para ibu bapa melalui persepakatan, perjumpaan, ukhuwwah dan keersamaan, di dalam perbincangan munggu ini beberapa perkara dirancang dan Insya Allah akan dilaksanakan di PIBGHidayah Pulai 1 iaitu:
a. Tuition Bahasa Arab untuk anak-anak. Tempat: Shop Appatment TSPP, Guru: Ust Azhari - PIC PM Sr Zakaria Mohd Yusof. Projek ini sangat penting kerana pencapaian B Arab yang belum membanggakan dan ketidakupayaan ibu apa membantu anak-anak. D'base anak-anak diperlukan untuk tujuan ini.
b. Pakej Riadah Keluarga Hujung Mnggu. Tempar: Central Park TSP - PIC En Mohd Za'i Kandar. Beberapa idea inovatif dibentangkan Mohd Za'i termasuk 'pot-luck breakfest' bersama kelaurga, senaman pagi, berbasikal, gotong royong dll.
c. Cadangan Projek Bus Stop - PIC PakAbu.
d. Sekretariat PIBGLokalitiPulai1 - MZin, MZa'i, Mohd Salehuddin, Nordin, PakAbu, Zakaira & RazaliNgah.
d. PIBGHidayahPulai1 e.group: Dr Nordin.
e. Coordinator Perhubungan: TSPP - MZa'i, SriPulai - Razali, Teratai - Zakaria.
f. Buku/kitab rujukan ialah Ihya' ulumuddin (Al-Ghazali) Tajuk tahaqquq (Bab 2) dan Pendidikan Anak-anak Dalam Islam Jilid 1 (Abdullah Nasih Ulwan).

Perumapaan pada dasarnya bersetuju di adakan di Masjid TSP Perdana. Pengerusi memaklumkan bahawa kini ada satu pelawaan untuk mengadakan program di salah sebuah rumah waris Hidayah dan akan diputus diperjumapan akan datang.


No comments:

Post a Comment